Kliv in på Rum 301!

Bingsjö på sommaren. Lerdal på vintern. Dalarnas folkmusiker har ett vinnande koncept för spelmansstämmor året runt. Det var fullsatt och nytt spelmansrekord på Lerdalsstämman i Rättvik.

Lerdalsstämman fungerar på hotellets alla våningsplan. Rum 301 sticker ut.  Här hörs allt från Pekkos Gustav till Siw Malmkvist.  Foto: Mats Rönnblad

Sjunger det och låter det fortfarande i Hotel Lerdalshöjdens väggar? Högst troligt. Båda kvällarna pågick spelet till klockan 03.00 på morgonen. Då, mer av galen buskspelssort. Innan, mer av organiserat dans-, all- och gruppspel.

Ett musikaliskt mingelparty. Ett jättemässa att vandra runt i fylld med Dalarnas låtskatter vid varje bord och i varje vrå. Så kan Lerdalsstämman sammanfattas. Hotellet är ett brusande och gungande hus av musik i alla utrymmen och på alla alla våningar. Lägg till det seminarier, låtkurser och Dalarnas Spelmansförbunds årsmöte på Folkmusikens i Rättvik.

Det är bredden och kvalitén som imponerar. Även för icke spelmän är tillställningen rena julafton om man är intresserad av folkmusik och stora schlagers. För så är det: Ena minuten hörs Hjortingen i en världsklassversion med Tommy Gjers, Erik Berg och Bengan Jansson en bit från baren. Sen rullar Rättvikarnas gånglåt med mint 20 fioler, en ståbas och nyckelharpor vid receptionen. Och mitt i alltihop: Siw Malmkvists Tunna skivor och Dan Andersons Sissi. Fast då får publiken ge sig upp på hotellets tredje våning och knacka på rum 301.

Säbb Anders är initiatvtagare till Lerdalsstämman. Här syns han längst till höger. Ryggen till höger är Bengan Janssons. Fiolerna till vänster är Marit Nordfors och Johan Nylander. Foto Mats Rönnblad

Rum 301 har rötter i Bingsjöstämmans Bjursträsk. Där spelas allt från Pekkos Gustav till feta jätteschlagers från förra århundradet. Tomas Tjäder, Jonas Knutes, Karin Thörn och Siri Hansson brukar vara värdar och trycka på gaspedalen. Så också i år.

Förvånade gäster anslöt i långa rader och trodde stundtals inte sina öron. En kraftfull saxofon och fioler i en salig mix. Rockabilly som fick rummets gardiner att gunga. Och Tomas Tjäders ståbas som small på taktslagen och lutade elegant i 45 grader. Är det här folkmusik frågade någon? -Absolut. Musik för folket, sa en av åhörarna.

Lerdalsstämman är en vintervariant av Bingsjö. Inga stekheta tält på morgonen och inga knott på natten. Bara sköna sängar och samma musik som på sommaren. Det är budskapet i inbjudan. Det funkade mer än vanligt i år då över 300 hade bokat bord till festmiddagen.

Mats Rönnblad