Succé för ”Låtar på Gränsen”

Det blev succé från start för Dalarnas Spelmansförbunds ”nya” höststämma ”Låtar på Gränsen” som gick av stapeln på Sälens Högfjällshotell den 23 – 25 september.

Dalaspelmännen har sedan länge arrangerat en höststämma och under helgen invaderades Sälens Högfjällshotell av 400 spelhungriga spelmän och dansare. Tidigare hölls stämman i Idre och därefter i Grönklitt. Nu har alltså stämman flyttat till Sälens Högfjällshotell och detta verkar ha fallit många i smaken.

Allspelet under ledning av Tommy Gjers

God mat, utmärkta spelutrymmen, bra dansgolv och trevlig personal är några av framgångsfaktorerna för en lyckad höststämma, och allt detta uppfylldes med råge på Högfjällshotellet.

Som vanligt inleddes lördagen med en utflykt som traditionsenligt leddes av Maria Nilsson. Spelkursen leddes i år av Mattias Helje och i år valde ett 60-tal (!) spelmän att gå kursen vilket måste vara rekord i antal kursdeltagare. Under lördagens festmåltid uppträdde ett antal av de unga spelmän om under året fått Maria Norrfalks stipendium ”Spelmansresan” och middagen avslutades sedan med en bejublad konsert med ”Mattias Helje med vänner”.

Anders Almlöf, Jan Larsson, Perjos Lars Halvarsson och Mattias Helje under löragens konsert

Både på fredagen och lördagen hördes spel, sång och skratt långt fram på morgontimmarna. Lyckligtvis var de ”externa” gästerna på hotellet tämligen få, och hotellpersonalen är rutinerad efter NORD (Nordiska Mästerskapen i Folkmusik) som i många år arrangerades på Högfjällshotellet.

Sven Roos "buskspelar"

”- Nästa år hoppas vi på fler spelmän från Norge och dessutom fler dansare. Med den här lyckade starten kommer vi inom några år att ha uppåt 1 000 gäster på stämman”, säger Anders Bjernulf som är den som arrangerat och arbetat med förberedelserna för stämman.

”- Fantastisk lyckat! Det här kommer att sprida sig som en löpeld, också till de lag som inte var med i år”, säger Spelmansförbundets ordförande Pontus Selderman.