Fångat med mobilen: Glimtar av guld

I somras, i samband med Zornmärkesuppspelningarna i Mora, fick Dalarna ytterligare två guldspelmän. De är de senaste att ta emot Zornmärket i guld som tilldelas synnerligen framstående traditionsbärare och av många ses som den finaste utmärkelse en spelman kan få. Den 15 januari fick nära ett tjog spelmän chansen att höra mer av Anders och Leif när de lärde ut musik från Rättvik och Orsa. Lars Moberg hade med sig sin mobil och förevigade några ögonblick från kursens avslutande samspel.

Rykande färska guldspelmän: Leif Göras och Anders Jakobsson. Foto: Lars Moberg

Anders Jakobsson arbetar dagligdags i Dalasinfoniettan som dess konsertmästare men har så många strängar på sin fiol. Han är uppvuxen i ett spelmanshem och hade sin far, Pelle Jakobsson, som första fiollärare.  Anders tillbringade dock sina tidiga, och lite senare år med kusinerna - bröderna Perra och Olle Moraeus - och gruppen “Tre unga Orsaspelmän”. Nu för tiden ägnar han även turné- och speltid med musikerna Ann-Sofie von Otter och gruppen Three for tango med Åsa Sundstedt och Jogga Ernlund och spelar då lika gärna låtar som musik av Piazolla. Text: Kursinformation/Foto: Lars Moberg

Leif Göras är uppvuxen i Östbjörka utanför Rättvik, och har lärt sig konsten att spela fiol av sin far Göras Anders. Idag är han pensionär sedan några år tillbaka men väldigt aktiv som spelman och musiker. Han framträder frekvent med familjen i Görasbackens spelmän och är förutom det även medlem i Orsa Spelmän, alltså ständigt aktuell med turnéer med Benny Andersson & Co. Text: Kursinformation/Foto: Lars Moberg

Leif lärde ut en vacker polska från Boda som nästan fallit i glömska. Den spelades bland annat av Tjäder Jonas Hedin på Lenåsen. Foto: Lars Moberg