Nystart för tidningen

Det var ett tag sedan det damp ner ett Dalarnas spelmansblad i postlådan. Vi har inte glömt hur uppskattad tidskriften var av alla i förbundet. För många var det en högtidsstund att sätta sig med en kopp te i soffan och bläddra i tidningen, som innehöll så mycket mer än bara medlemsinformation. Den har varit saknad och efterlängtad. Efter ett noggrant sökande har vi nu en pinfärsk redaktion på plats för tidningen och planerar innehållet för det första numret på två år.

Senaste numret av Dalarnas spelmansblad, utgivet i mars 2015.

Tillsammans med hemsidan kommer tidningen göra det möjligt för spelmansförbundet att ge medlemmarna en både bred och djup rapportering från vår verksamhet. I tidningen kommer vi att samla ett antal lite mer djupgående artiklar och på hemsidan publiceras både artiklar och lite mer kortfattade nyheter kontinuerligt.

Tidningen, som vi känner den, är fortsättningen på Medlemsbladet för Dalarnas spelmansförbund som gavs ut 1945-1975. Efter ett uppehåll kom sedan första numret av Dalarnas spelmansblad ut 1981. Tidskrifterna gavs ut med lite olika frekvens och samtliga nummer finns bevarade med mycket spännande läsning från spelmansrörelsen från andra halvan på 1900-talet och framåt.

Sedan starten har tidningen varit en möjlighet att sprida den enskilda spelmannens eller det egna lagets upplevelser till resten av medlemmarna i förbundet, i och utanför Dalarna. Denna möjlighet lyfts fram både i det första numret av medlemsbladet från 1945, i form av Knis Karl Aronssons avsiktsförklaring på framsidan, och i ledaren från Dalarnas spelmansblad nr 1 (1981), under rubriken: Vi drar igång - men behöver hjälp från er!

Nr 1... Första numret av Medlemsbladet från 1945.

...och nr 1. Första numret av Dalarnas spelmansblad från 1981.

Nu, precis som då, är en av tidningens viktigaste funktioner att spegla eller, som Knis Karl skrev, vara ett språkrör för spelmansförbundets medlemmar och Dalarnas folkmusik i och utanför länet. Vi kommer att börja med att ge ut två nummer under 2017, ett inför sommaren och ett innan jul. Vårt mål är att ge ut en intressant och välfylld tidning skapad för och av medlemmarna i förbundet.

Under första halvan av våren kommer material till tidningen att samlas in och planerad utgivning är mitten på maj. Har ni något ni vill berätta om i tidningen? Hör av er till vårt kansli via mail eller telefon. Som vanligt kommer kalendariet från förbundets hemsida att publiceras i tidningen så om du vill att ditt arrangemang ska vara med bör du kontrollera att det finns med på hemsidans kalender. För de som vill annonsera i tidningen så vill vi ha tryckfärdig annons, se priser och format nedan, senast 15 mars. Samma datum gäller för att lämna in övrigt material till tidningen och du når oss genom DSF's kansli.

Putsa läsglasögonen och fyll tekokarn med vatten för ganska snart dimper ett nytt nummer ner i brevlådan!

Delar av den nya redaktionen möts för att planera innehåll till nästa nummer. Foto: Jon Holmén

Annonsering, priser och mått:
Helsida: 2000 kr (bredd 185 mm, höjd 273 mm)
Utfallande helsida: 2000 kr (bredd 210 mm, höjd 297 mm och utfall 5 mm på alla sidor)
Halvsida: 1200 kr (bredd 185 mm, höjd 135 mm)
Fjärdedel: 800 kr (bredd 90 mm, höjd 135 mm)
Åttondel: 500 kr (bredd 90 mm, höjd 67,5 mm)