Dalarnas Spelmän och Rädda Barnen hälsade flyktingarna välkomna

Tommy Gjers leder allspelet i kyrkan.

Falu Kristine kyrka var fullsatt lördagen den 7 november när Dalarnas spelmän bjöd in till konserten Välkommen - en stödkonsert för Rädda Barnens flyktingarbete. Insamlingen gav hela 50 000 kronor.

Konserten, som var ett initiativ av Dalarnas Spelmansförbund, Folkmusikens Hus och Bingsjöstämman, arrangerades av två olika men sammanhängande skäl; dels för att samla in pengar till Rädda Barnens flyktingarbete, men också för att välkomna flyktingar och invandrare till Dalarna och bjuda in till ett kulturellt utbyte. Därav det självklara namnet på konserten.

Medarrangörer var Rädda Barnen och Svenska Kyrkan, två organisationer som ofta samarbetar inom katastrofhjälpen. Rädda Barnens generalsekreterare, Elisabeth Dahlin, berättade i kyrkan om musik och kultur som förenande faktor och hur musiken ofta kan förmedla glädje och tröst i de mest svåra stunder.

Publiken fick avnjuta en fantastisk konsert med musiker, inte bara från Dalarna och Sverige, utan även från andra håll i världen, t ex i form av Suzana Barmani från Syrien och Malick Jagne från Gambia. De svenska inslagen spände allt från Dalarnas Ungdoms Spelmanslag (DUS) till tungviktare som Lena Willemark och Kungs Levi/Alm Nils, för att nämna några. Dessutom fanns förstås ett gigantiskt spelmanslag på plats med medlemmar från Dalarnas alla hörn.

Kollekten som samlades in, drygt 50 000 kronor, gick till Rädda Barnens katastroffond.

- ”Vi är djupt imponerade av detta generösa givande”, säger Marianne Omne Pontén som är ordförande i Rädda Barnens lokalförening i Falun och riktar ett varmt tack för alla bidrag och naturligtvis även till Dalarnas spelmän

- ”Jag är rörd över Dalaspelmännens engagemang i den här frågan”, säger Pontus Selderman, ordförande i Dalarnas Spelmansförbund, som också tackar musiker och spelmän som alla ställde upp för denna manifestation, helt utan ersättning.