Spelmansresan - en upptäcktsfärd i folkmusikens värld!

Även under 2017 får unga spelmän nu en välkommen möjlighet att fördjupa sig i Dalarnas folkmusik via stipendiefonden ”Spelmansresan”. Fonden bildades av landshövdingen Maria Norrfalk i samband med att hon lämnade sitt uppdrag i augusti 2015. En av de som fick stipendiet förra året var Linnéa Hedvall som säger så här om året som gått:

-Jag började min resa i Siljansnäs hos Kungs Levi Nilsson och fortsatte till Per Gudmundson. Därefter var det Johan Nylander som fick besök av den nyfikna kullan från Plintsberg för att till sist avsluta det hela i Boda hos Jonas Brandin (...eller ja, jag kommer faktiskt avsluta denna resa med att cykla till Bingsjöstämman i sommar).

-Att få detta stipendium har betytt oändligt mycket, inte bara för att jag fått träffa och lära känna fler spelmän och höra deras historier utan också för att jag fått äran att fortsätta föra spelmanstraditionen vidare. Förresten tror jag inte att denna resa nånsin kommer att få ett riktigt slut, detta stipendium är bara början på min resa för åhh så många spelmän, så många historier och så många låtar jag bara längtar efter att få sätta tassarna i nu!

Jag och Jonas Brandin efter en dag med fokus i en del Bodalåtar! Foto: Linnea Hedvall

Spelmansresans syfte

Fondens ändamål är att ”… bidra till att trygga spelmanstraditionen i Dalarna. Detta skall ske genom att med penningbidrag uppmuntra och vidareutveckla unga spelmän som vill förkovra sig i Dalarnas spelmanstradition.”

Fonden skall stimulera och inspirera stipendiaten att under ett år arrangera möten med länets främsta traditionsbärare och spelmän. Penningbidraget kan maximalt uppgå till 20 000 kr per stipendiat och år.

Hur söker man?

Personer eller organisationer som vill ansöka om medel ur fonden skall göra detta senast den 31 maj 2017. I sin ansökan skall sökanden redogöra för planerade aktiviteter, hur dessa tillgodoser fondens ändamål och beräknade kostnader.

Ansökan skickas till:

Dalarnas Spelmansförbund
”Spelmansresan”
c/o Folkmusikens hus
Dalagatan 7
795 31 Rättvik

Frågor besvaras av pontus@dalarnasspelmansforbund.se

Stipendiet delas ut i samband med Bingsjöstämman 2017 av Maria Norrfalk.

Text: Pontus Selderman och Linnéa Hedvall