Tällberg Foundations Spelmansstipendiat 2016

Den 28:e gången Tällberg Foundations Spelmanstipendium delas ut är platsen Amsterdam, datumet den 29 november och det är Klara Bond från Leksand som är årets stipendiat. Dalarnas spelmansförbund har det angenäma uppdraget att utse mottagaren av stipendiet och motiveringen lyder i år:

Präglad i Leksands musikskolas framgångsrika fiolutbildning och Dalarnas Spelmansförbunds ungdomsverksamhet söker hon med finstämd musikalitet nya uttrycksformer inom traditionell folkmusik, visa och andra närliggande genrer.

"Jag har träffat fantastiska människor och upplevt helt galna grejer tack vare fiolen och folkmusiken, och jag vet att mitt liv skulle vara hälften så rikt utan den. Jag blev så överraskad, tacksam, generad och glad när jag fick samtalet om att jag fått stipendiet! Att ha blivit utvald till att få det känns extra fint då det innebär att jag gjort intryck och att folk tycker jag är värd det. Det ger en stor uppmuntran till att fortsätta spela och utvecklas" säger Klara. Folkmusiken har gett henne några av hennes allra bästa stunder, allt från måndagar på musikskolan till Ethno-läger runt om i Europa.

Klara sällar sig till den imponerande skara av spelmän som fått ta emot stipendiet genom åren. "Klara Bond är en i raden av duktiga unga musikanter som fostrats i Leksands musikskolas framgångsrika fiolutbildning. Hon har tagit ett steg mot den professionella världen genom fortsatt utbildning på Musikhögskolan i Stockholm, och det är ett sant nöje att kunna bidra till hennes fortsatta karriär genom att ge henne den här välförtjänta utmärkelsen" säger Pontus Selderman, ordförande i Dalarnas spelmansförbund. Här är alla mottagare av Tällberg Foundations Spelmansstipendium:

2016 - Klara Bond, Leksand
2015 - Erik Gunnars Risberg, Hedemora