Täpp Ida fick Spelstinamedaljen!

Täpp Ida Almlöf, Rättvik, tilldelades i går Spelstinamedaljen för 2016. Täpp Ida är en av vår tids främsta traditionsbärare av Bingsjölåtar och hon är idag spelledare och vice ordförande i Rättviks spelmanslag.

Täpp Ida nominerades för utmärkelsen av Dalarnas Spelmansförbund. Beslutet fattades efter en beslutsmodell där spelmansförbunden i Dalarna, Gästrikland, Hälsingland,Upland och Västmanland och EPOS (Equality and Plurality on Stage) inbjudits delta.

- Jätteroligt. Det är en stor ära att få Spelstinamedaljen, säger Täpp Ida Almlöf, när hon fick beskedet.

Täpp ida.jpg

- Inom Dalarnas Spelmansförbund glädjer vi oss och gratulerar Täpp Ida till den här välförtjänta utmärkelsen. Vi är också stolta och malliga att ha Täpp Ida som en av våra medlemmar. Hon är både genom sin musik och sin person en stor inspiratör och ledare för spelmän och spelkvinnor i alla åldrar. Grattis Ida!, säger Pontus Selderman, ordförande i Dalarnas Spelmansförbund.

Syftet med Spelstinamedaljen är att belöna kvinnliga spelmän som för den traditionella svenska folkmusiken vidare idag och även till kommande generationer. Medaljen utdelas till kvinnliga spelmän som verkar i Spelstinas anda.

Spel-Stina (Anna-Kajsa Norman) levde 1820-1903 och huvuddelen av sitt liv i Torsåker. Ryktet säger att hon då var en av Gästriklands bästa spelmän.Det finns ett antal historier som cirkulerar om Spelstina och hennes förmåga. Hennes son regementsmusikern Anders Hellström uppteckande hennes låtar, en samling äldre låtar med rötter i 1800-talet och 1700-talet.

I hela Sverige finns idag mycket få kvinnliga fiolspelmän dokumenterade från 1800-talet vilket innebär att Spelstina idag verkligen representerar något mycket ovanligt. Över 100 år efter sin bortgång har därmed Spelstina därmed blivit en symbol. Det fanns faktiskt på 1800-talet mycket skickliga kvinnliga fiolspelmän som själva utövade och vidareförmedlade den traditionella svenska folkmusiken på fiol.

Spelstinamedaljen har utdelats sedan 2004. Tidigare mottagare redovisas här med namn, år när de fick medaljen och hemlandskap: Nelly Östlund (2004, Dalarna), Barbro Pettersson (2005, Gästrikland), Åsa Andersson (2006, Gästrikland), Carina Normansson (2007, Västmanland), Kaisa Abrahamsson (2008, Hälsingland), Lisa Rydberg (2009, Uppland), Jeanette Evansson (2010, Uppland), Tuva Modéer (2014, Gästrikland) och Sonia Sahlström (2015, Uppland)