Bingsjöstämman

Bingsjöstämman är landets största spelmansstämma, en samlingsplats för folkmusikvänner ur alla generationer och en manifestation av den folkliga musiken från Dalarna och hela landet. Bingsjöstämman arrangeras första onsdagen i juli varje år sedan 1969. Arrangörer är Dalarnas Spelmansförbund, Folkmusikens Hus och Bingsjö Bystugeförening.

Dalarnas Spelmansförbunds medlemmar utgör merparten av de medverkande på Bingsjöstämman. Våra spelmanslag spelar till dans och solister och smågrupper ger konserter på de många scenerna, vår Vallmusiksektion öppnar stämman med hornlåt och kulning och arrangerar den årliga vandringen till Bingsjöbergets topp, vår Vissektion står värd för ”Sång i Bingsjönatten” i kapellet och för stämmans Visstuga, och vår spelledare håller i det fantastiska Allspelet från stora scenen. Du hittar också våra medlemmar bland volontärer i serveringar, vid parkeringar, på campingplatser mm. Och så klart i buskspelet.

Bingsjöstämman har en egen hemsida med all information kring stämman. Bingsjöstämmans hemsida hittar du här.

På denna sida tar vi främst upp information specifikt riktad till våra medlemmar i Dalarnas Spelmansförbund.

Allspelslåtar på Bingsjöstämman 2024 hittar du här.