Historia

Tanken på ett Dalarnas spelmansförbund väcktes under det tidiga 1940-talet. Det var i samband med en spelmansstämma i Mora år 1942 som en arbetsgrupp bestående av spelmännen Knis Karl Aronsson, Leksand, Janne Romson, Mora och Gössa Anders Andersson från Orsa började arbeta för att förverkliga idén. Förbundet grundades i Mora året därpå och den första styrelsens ordinarie ledamöter under ordföranden Knis Karl Aronssons ledning var förutom de tidigare nämnda: Evert Åhs, Älvdalen och Olof Tillman, Dala-Floda. Årsavgiften bestämdes till två kronor och femtio öre.

Knis Karl Aronsson (1913-1980) som var 29 år gammal när han valdes som DSF:s förste ordförande omvaldes på posten fram till sin död år 1980. Han blev sedermera också ordförande i Sveriges Spelmäns Riksförbund som bildades 1948. Knis Karls entusiasm och organisatoriska talang var betydelsefull för bevarandet och utvecklandet av den folkmusikaliska traditionen både i Dalarna och Sverige.

Knis Karls efterträdare på ordförandeposten var Erik Moraeus (1920-1989), från Orsa. Ordförande efter Moraeus blev Lars Jobs, Leksand och år 2010 tog Pontus Selderman, Falun, över förbundets ledning. Vid årsmötet år 2020 valdes Eva Jansson, Leksand till ordförande för att året därpå efterträdas av Magnus Bäckström, Ore och Uppsala.

Sedan starten år 1943 har verksamheten varit inriktad på att stärka samhörigheten mellan våra medlemmar, inspirera till fortsatt verksamhet, arrangera spelmansstämmor och bidra med ekonomiskt stöd för kurser inte minst för barn och ungdomar, samt bevaka Dalarnas spelmäns intressen och sprida kunskap om vårt folkliga arv.

Spelmansstämmorna har alltsedan förbundets bildande under fyrtiotalet varit en viktig del av verksamheten och är så även idag med förbundet som medarrangör till ett urval stämmor under året. Bingsjöstämman som första onsdagen i juli varje år samlar inte bara Dalarnas spelmän och kvinnor men deltagare från hela landet har arrangerats sedan år 1969. Förbundet är tillsammans med Folkmusikens Hus och den lokala byföreningen i Bingsjö en av tre arrangörer av stämman.

Dalarnas spelmansförbund har varit och är en folkmusikens röst i den offentliga debatten och vi tänker fortsätta så.