I redaktionen

Redaktör för Dalarnas Spelmansblad:
Erik Hjelte, Orsa.
erik.hjelte@bredband.net

Formgivare och mottagare av annonser: Stig Meiton, Falun.
stig.meiton@journalisterna.com.

Ansvarig utgivare:
Lars Moberg, Falun.
larsrmoberg@gmail.com.

Dalarnas Spelmansblad är förbundets medlemstidning.

Den ges ut med två nummer per år, inför sommarens begivenheter och nära jul. Tidningen ger utrymme för artiklar och funderingar om spelmansstämmor, allehanda övriga aktiviteter och vår folkmusik i stort som smått.

Utgivningen av ett medlemsblad startade år 1945, två år efter förbundets grundande, och var under de inledande decennierna med Knis Karl Aronsson både som DSF:s ordförande och redaktör för tidningen en enkel stencilerad utgåva inte sällan kryddad med illustrationer av Leksands-konstnärerna Rune Lindström och Kjell Löwenadler.

Sedan år 1981 har förbundet givit ut tidningen under namnet Dalarnas Spelmansblad.

I DSF-styrelsen uppfattar vi att bladet är uppskattat bland våra medlemmar. I takt med tiden och på grund av ökade tryck- och distributionskostnader sonderar vi möjligheter för digital utgivning till medlemmar som så önskar. Vi återkommer i frågan men har redan noterat både en öppenhet inför det digitala och en tydlig önskan hos en del av medlemskadern om fortsatt utgivning av det Spelmansblad som är tryckt på papper och dimper ner i brevlådan.

Läs Dalarnas spelmansblad på nätet!

Senaste

NR 2 2023