Det var Mora tidigt 40-tal.

Knis Karl, Janne Romson och Gössa Anders hade planerna slipade och sommaren 1943 bildades Dalarnas Spelmansförbund. De tre skulle tillsammans med Evert Åhs och Olof Tillman komma att ingå i förbundets allra första styrelse. Åttio år och många låtar senare är det ett i högsta grad livaktigt förbund som firar.

Vi jubilerar där det började och bjuder in till konsert i Mora kyrka kl 19, fredagen den 29 september. Det blir en afton med musik från Dalarnas alla hörn, nästan.

Utanför kyrkan möts åhörarna av hornblåsare. Inne ljuder fioler och andra instrument.

Unga Dalaspelmän stod det på konvolutet till skivan som gavs ut 1974. Närmare femtio år senare deltar Sven och Sören Roos, Lars Hökpers och Matts Arnberg i konserten i Mora.

Från Västerdalarna lite längre norrut kommer Mattias Helje, Lima, en av många spelmän i Morakyrkan. Mats Wallman från Saxdalen, Boda Mollkapell, Siljan Folk Trio som består av Jeanett och Peter Rousu tillsammans med Stefan Ekedahl, Anna-Karin Kylander med låtar från Södra Dalarna, Ola Bäckström, Falun/Furudal, Gässbikôllor, Mora spelmanslag.

Stor bredd på underhållningen.

Medverkar gör även spelmansförbundets olika underavdelningar med alltifrån knäppmusik till sång.

Varmt Välkomna!