Dubbelgrattis till våra nya stipendiater!

DSF’s ordförande Eva Janson, landshövding Ylva Thörn, fd landshövding Maria Norrfalk och stipendiaterna. Foto: Jon Holmén

I samband med att Dalarnas spelmansförbund spelade in en videohälsning från den inställda Höststämman som skulle gått av stapeln i helgen på Hotel Klockargården i Tällberg så fick vi veta vilka våra två senaste stipendiater är.

Vi skickar våra varmaste gratulationer till Tommy Gjers som fick motta stipendiet Knis Karl Aronssons Minne och Maria ten Wolde som nu ger sig ut på en resa bland Dalarnas traditionsbärare som mottagare av stipendiet Spelmansresan.

På plats fanns vår landshövding Ylva Thörn som delade ut stipendet från stiftelsen Knis Karl Aronssons minne till en rörd Tommy Gjers. I sitt tacktal uttryckte Tommy hur han kände sig som en del i den kedja som Knis Karl var med och smidde under sin livsgärning. Som tack spelade Tommy även två låtar - Bock Fars polska, efter Roligs Per, och en egen komposition, Elvingpolskan, tillägnad Leif och Ann Elving.

Stipendiet Spelmansresan delades ut av vår förra landshövding Maria Norrfalk, som också var den som instiftade stipendiet. Årets mottagare, Maria ten Wolde, har redan flera spelmansbesök inbokade i kalendern och kommer tillbaka efter sin resa lagom till Bingsjöstämman 2021 då nästa års stipendiat ska ta över stafettpinnen. I samband med utdelningen fick vi också höra den förra stipendiaten Fix Oskar Flink berätta om sin resa och spela en låt tillsammans med Per Gudmundson, en av de traditionsbärare han träffat under året.

Utdelningarna, och resten av videohälsningen från Höststämman, går att se på HÄR på Facebook.