Dalarnas Spelmansförbunds årsmöte 2021

ett 30-tal medlemmar besökte årsmötet

Ett halvår försenat på grund av coronapandemin blev spelmansförbundets årsmöte, vanligen hållet i mars månad, den här gången förvandlat till ett höstmöte. I september och på Klockargården i Tällberg hölls mötet med ett trettiotal medlemmar på plats.

Och det blev byte på ordförandeposten. Magnus Bäckström, med rötter i Ore och boende i Uppsala valdes att leda förbundet sedan företrädaren Eva Jansson avböjt återval.

I och med pandemins negativa inverkan var det en starkt reducerad verksamhet som kunde redovisas för år 2020. Den populära Bingsjöstämman med förbundet som medarrangör var ett av många inställda evenemang.

Årsmötet valde som ordinarie ledamöter i styrelsen förutom Magnus Bäckström, Agneta Stolpe, Anna-Karin Jobs Arnberg, Therese Olsson, Tull Anders Bergkvist, Matteses Johan Eriksson och Lars Moberg. Som suppleanter utsågs Olle Moraeus, Sophie Joon, Sven Risberg, Peter Rousu, Per Östlund, Eva Jansson och Inger Petri.

Vid årsmötet delades stipendiet Spelmansresan ut för tionde gången. Glad mottagare var John Francis Goodacre, spelman med ursprung i Leicestershire, England. John-Francis flyttar nu till Dalarna och tänker använda respengarna för att i första hand förkovra sig i Älvdalslåtar.

John Francis Goodacre, glad mottagare av stipendiet Spelmansresan