Anmälan öppen - Leksands Musikverkstad 2022

Leksands Musikverkstad 2019. Foto: Maria ten Wolde

Unga musiker från när och fjärran – välkomna till två dagars spel med Hoven Droven i sommar!

Leksands musikverkstad genomförs för femte året och som vanligt är alla folkmusikintresserade instrumentalister i åldrarna 8-16 år välkomna att vara med. Kursen startar fredag 1 juli, leds av folkrockbandet Hoven Droven och avslutas med ett framträdande på Leksands spelmansstämma lördag 2 juli. Om vädret är fint håller vi kurserna utomhus men är det för regnigt (eller för soligt) har vi tillgång till Leksands Kulturskola som ligger ett stenkast från stämmo-området på Hembygdsgårdarna.

Läs mer och anmäl dig här!

Kunskapsnivå
Du kan gå Leksands musikverkstad både om du spelat litegrann eller har kommit längre. Vi rekommenderar att du spelat minst två år och kan ta hand om ditt instrument själv.

Tider
Fredag 1 juli 9:00-16:30
Lördag 2 juli 12:00-17:30

Avgift
Kursen är kostnadsfri tack vare stöd från Leksands Kulturskola, Dalarnas spelmansförbund, Folkmusikens hus, Leksands spelmansstämma, Studieförbundet Bilda Mitt och Leksands kommun.

Ses på Bingsjö?
Kursen är klar i och med framträdandet på Leksands spelmansstämma 2 juli men det behöver inte vara sista gången du spelar med Hoven Droven denna sommar. Onsdag 6 juli är det dags för Bingsjöstämman i Bingsjö utanför Rättvik. Om du är där så kommer du kunna vara med på stora scenen i invigningsprogrammet och spela med Hoven Droven och en hel hop ungdomar från hela Sverige. Vill du vara med så kryssar du i det när du anmäler dig och då får deltagaren plus en chaufför fribiljetter till Bingsjöstämman.