Dalarnas Spelmän för Ukraina

Foto: Roland Andersson ljungberg

Dalarnas Spelmansförbund har gått ut med ett upprop till Dalarnas spelmanslag om en gemensam manifestation och insamling för dem som drabbats av krigets fasor i Ukraina. Lördag 11 februari ger spelmanslagen en stödkonsert i sin respektive kyrka, runt om i Dalarna, och kollekt tas upp till förmån för de drabbade.
Gensvaret från spelmanslagen har varit fantastiskt. I skrivande stund har Bjursås, Falu, Boda, Gagnefs, Avesta, Korsmora, Malungs, Säters, Rättviks, Svärdsjö och Mora spelmanslag hörsammat kallelsen och ordnar lokala stödkonserter den lördagen 11 februari. Fler lag kan tillkomma.

Initiativtagare och samordnare är Hans Ehrling, spelledare i Rättviks spelmanslag. De gjorde en stödkonsert för Ukraina i Rättviks kyrka redan på Annandagen 2022, och nu blir det alltså en till. Också Orsa spelmanslag var tidigt ute. Vid en konsert i Orsa kyrka 28 dec samlade man in hela 17 000 kr till de drabbade i Ukraina. Det ska bli spännande att se hur mycket den gemensamma aktionen i februari kan samla.

Information:
Hans Ehrling, initiativtagare och samordnare, 070-305 79 51  hasseehrling@gmail.com
Magnus Bäckström, ordförande Dalarnas Spelmansförbund, 072-500 18 13, magnus.backstrom@telia.com