Lerdalsstämman 2017 - Allspel, Allsång och resten av programmet!

Den garanterat myggfria spelmansfesten tar som vanligt Hotell Lerdalshöjden i besittning under en helt vanlig marshelg med organiserat och oorganiserat spel in på småtimmarna. Dessutom slår Folkmusikens hus upp dörrarna under lördag dag och håller Öppet hus med ett rikt program som leder fram till Dalarnas spelmansförbunds årsmöte kl 15 i hörsalen på huset.

Nedan finner du program för Lerdalshöjden och Folkmusikens hus (FMH) samt noter på allspel och allsång. Sångerna kommer att sjungas vid festmiddagen på lördag kväll och om du vill plugga på dem lite extra så kan du göra det med Sofia Sandén på hennes kurs Vispolskor från Boda kl 13:30 på lördagen.

PROGRAM

Fredag 17/3

18:30 Konsert: Gässbikôllor + Duo Fjerdingøy & Andersson (FMH)

Stora scenen, Lerdalshöjden
21:00 Allspel
21:30 Dans till Boda spelmanslag
22:00 Dans till Falu spelmanslag
22:30 Dans till Svärdsjö spelmanslag
23:00 Dans till Bjursås spelmanslag

Vi minns den som i fjol, Lerdalsstämman 2016. Foto: Bengt Stor

Lördag 18/3

10:00-15:00 Öppet hus (FMH)
Dörrarna står öppna till Folkmusikens hus och under dagen kan du besöka butiken, titta på film, djupdyka i arkivet och avnjuta både fika och Mora folkhögskolas utställning Musik & Tradition.

10:30-12:30 Bodapolska (FMH)
Värdlagets låtkurs i samband med Lerdalsstämman. Knapp Britta Pettersson och Knapp Karin Norrfors lär ut polskor och pratar om hur man får till den rätta ”knycken”.  Två hemliga gäster utlovas!

11:00-12:00 Ethno. Ny film! (FMH)
En ganska pinfärsk film av Fredrik Caresten om det internationella folkmusiklägret för ungdomar som tar Rättviksskolan i besittning en vecka varje sommar. Introduktion av Per Gudmundson.

13:15-14:45 Föreläsning – Folkmusikalisk utbildning, förbildning och inbillning (FMH)
Thomas von Wachenfeldt, spelman och filosofie doktor, föreläser om hur musiken traderas i våra spelmanslag och hur detta hänger ihop med ideologier med rötter i tysk nyromantik och svensk nygöticism.

13:30-15:00 Vispolskor från Boda (FMH)
Sofia Sandén håller sångkurs med fokus på sjungna polskor från Boda. Sången och fiolen har för många spelmän varit tätt förknippade. Här får du lära dig några av de många polskemelodier med text som lika gärna kan sjungas som spelas. Tre av dessa polskor kommer användas som skålvisor under festmiddagen på Lerdalshöjden på lördagskvällen.

15:00 DALARNAS SPELMANSFÖRBUNDS ÅRSMÖTE (FMH)

19:00 Festmiddag (Lerdalshöjden)

Stora scenen, Lerdalshöjden