Från Måstäpp till Spotify!

Som ett led i vår devis ”väcka liv i, bevara och utveckla” är vi stolta över att vår jubileums skiva ”Avtryck” nu finns utgiven digitalt på Spotify, Deezer, Google play och Itunes. Lagom till stämmosommaren tar fart kan man njuta digitalt av nya och gamla låtar, öva inför allspelslåtar och få inspiration i sitt eget musicerande!

Ordförande Pontus Selderman skriver:

”Dalarnas Spelmansförbund bildades på en spelmansstämma i Mora den 8 augusti 1943. Den första styrelsen bestod av en imponerande samling spelmän och andra kulturpersonligheter, Ewert Åhs, Gössa Anders Andersson, Olof Tillman d ä, Janne Romson och Knis Karl Aronsson.

Tänk er nu in i möjligheten att den första styrelsen hade fått ett exemplar av denna skiva och kunnat ta del av innehållet. Några kanske hade haft synpunkter på att låtarna förändrats en aning under åren, men vi är övertygade om att de överlag hade varit oerhört imponerade, stolta och glada. Imponerade över den bredd och mångfald dalaspelmännen kan visa upp, glada för att så många unga spelmän kan föra musiken vidare till nästa generation.

När Dalarnas Spelmansförbund firar 70 år med utgivandet av den här skivan, är det med stolthet vi fortsätter lämna Avtryck i musikhistorien och fortsätter verka för spelmansförbundets viktigaste mål att bevara och utveckla folkmusiken!"

Bland solisterna på skivan kan nämnas:

Ida Täpp, Jenny Täpp, Jenny Bergman, Pers-Hans Olsson, Bertil Skeri, Per Gudmundsson, Anders Nygårds, Ola Bäckström, Elisabeth Lagergren, Anders Jacobsson, Agneta Stolpe, Malin Foxdal, Emma Lagerberg, Anders Almlöf,  KungsLevi Nilsson, Tommy Gjers, Alm Nils Ersson, Ellinor Fritz, Lars Nordin, Sara Persson,  Jonas Hjamarsson, Anna Axelsson-Frisk, Anders Bjernulf, Lars-Gunnar Björklund.

Bland lagen hör vi:

Avesta Spelmanslag, Korsmora Spelmanslag, Äppelbo Spelmanslag, Gagnef Spelmanslag, Mora Spelmanslag, Falu Spelmanslag, Stora Tuna Spelmanslag, Aspeboda Spelmanslag, Rättviks Spelmanslag, Orsa Spelmanslag, Leksands Spelmanslag, Nås/Floda/Järna Spelmanslag och Malungs Spelmanslag

Det var på Måstäpp utanför Mora allt började när Anders Zorn initierade den första spelmanstävlingen 1906. I år firar vi 110 år med en dignande vecka av konserter, stämmor och dansspelningar 1-10 juli i Mora med omnejd. Veckan toppas med Zorns riksspelmansstämma på Gammelgården i Mora den 9 juli. Många av solisterna och spelmanslagen från skivan ”Avtryck” kan man höra under veckan!

Se närmare program under kalendariet.